Enostarševske družine niso problem
In enostarševske družine tudi niso razpadla družine.
Vsakič ko slišim ta dva stavka me zmrazi. Dejstvo namreč je, da enostarševske družine obstajamo od vedno, le da je bil prej nastanke zanje drugačen – smrt zakonca ali njegov odhod iz družine. Niso pa bile enostarševske družine problem, kajti če bi bile, bi ga bilo potrebno reševati, torej odpravljati, in ne sprejemati, kar počne družba. In tudi zato bi se morali tisti, ki se podajajo v pogovore o enostarševskih družinah večkrat ugrizniti v jezik, preden rečejo kaj takega.
Z razvezo in razpadom izvenzakonske zveze ne razpade tudi družina. Le –ta ne razpade niti s smrtjo zakonca, pa tudi takrat ne, ko bodoča mama že v nosečnosti ostane sama z otrokom. Družina se preoblikuje, iz dvostarševske nastane enostastarševska ali pa je taka že v začetku. Kakšen razpad … Kaj pa smo potem jaz in moji hčeri, če ne družina? Kaj pa je moja prijateljica vdova s svojim sinom, če ne družina? Razpade ali prekine se zakonska in izvenzakonska partnerska zveza, ne pa družina. In otroci niso partnerji. Družine razpadejo iz povsem drugih razlogov in takrat res razpadejo oz. se končajo in niso več družina, ker otroci ne živijo več s starši.
Tematika enostarševskih družin je zelo obsežna, kompleksna in v naši družbi vedno bolj prisotna. Ob zadnjem popisu prebivalstva leta 2002 je bilo od približno 428.000 vseh družin 104.000 enostarševskih. Nekateri boste rekli, da so vmes tudi take, ki se samo delajo, da so enostarševske. So, seveda so, ampak tudi med dvostarševskimi so take, ki to samo blefirajo, pa slednje ljudi ne motijo. Sama kvazi enostarševskih družin ne pozna, sem pa naredila domačo nalogo iz zakonodaje in vem, da kakšnih strašnih bonusov enostarševske družine nimamo, da bi se zaradi tega splačalo parom blefirati. 10% višji otroški dodatek in mogoče prednost pri vpisu v vrtec niso zadosten razlog. Sama imam obe hčeri v osnovni šoli pa v devetih letih nisem doživela, da bi zato, ker sem enostarševska družina imela kakšno prednost ali subvencijo.
Zanimivo je, da v družbi prevladuje mnenje, da so vse enostarševske družine posledica razveze in razpada izvenzakonske zveze. To ni res. Med njimi so tudi vdove/vdovci, ki, vsaj tisti, ki nimajo pokojnine po umrlem zakoncu, živijo zelo slabo. Med njimi so tudi matere, katerih partnerji so poniknili potem, ko so izvedeli, da so zaplodili otroka. In tudi zato je govorjenje javnosti, da so enostarševske družine izključna posledica razveze zavajajoče in diskriminatorne do vseh drugih enostarševskih družin. Žal je tako, da se preveč ljudi ukvarja s to tematiko, ki ji pravijo problematika, pa nimajo osnovnega znanja o njej oziroma so do nje negativno naravnani. Če je bivši minister g. Bručan dejal, da smo enostarševske družine problem … se potem lahko oprosti vsem tistim novinarjem, strokovnjakom in drugim, ki mislijo podobno? Nikakor ne.
Kako široka je tematika enostarševskih družin je razvidno iz predloga Družinskega zakonika, ki leži zaprašen nekje v predalu. Nekaj malega te širine je v ZZZDR-ju, ZIZ-ju, ZJSRS-ju, celo v KZ je nekaj malega o tej temi zapisanega in še kje. Tematika obsega samo razvezo in ureditev premoženja po razvezi/razpadu izvenzakonske zveze, odločanje o skupnih otrocih – skrbništvo, stiki, preživnina, da o čustvenih šokih sploh ne govorimo in šoke doživljajo tudi tisti zakonci in otroci, katerih drugi starš je umrl. V to temo spadajo teme o mačehah in očimih oziroma o odnosih otrok do novih partnerjev svojih staršev, ureditev stikov z drugimi sorodniki, tožbe za preživnine, družinske pokojnine in skrb za otrokovo premoženje v primeru smrti enega od staršev. Skratka tematika je sila pestra in ji velja nameniti več pozornosti, predvsem pa spoštljivega govorjenja.


Ti dam čisto prav. Poleg vsega napisanega bi spomnila še na to, da se družino lahko gleda še malo širše. Tudi stari starši smo družina. In če samo en član zapusti družino (ne glede na razlog), to še ne pomeni, da smo pa zdaj vsi razpadli.
19.01.2009 ob 18:41
Matej pravi:
delno vedno razpade
19.01.2009 ob 18:51
katarina pravi:
Matej: družina ne more delno raspast. razpade ali pa ne.
daj, razloži, prosim.
19.01.2009 ob 19:02
Žogca pravi:
V bistvu razpade zakon, družina pa se, kot si napisala, preoblikuje.
19.01.2009 ob 19:12
Nick pravi:
ene petkrat si povedala eno in isto v različnem vrstnem redu, če sem prav razumel, in vsako dejstvo dvakrat potrdila ter 4-krat zanikala.
19.01.2009 ob 19:29
Nick: ljudje različno razumemo isto stvar. sem probala zajet … po tvoje 4 zorne kote. me veseli, da si jih na 4 različne načine razumel.
19.01.2009 ob 19:38
Nick pravi:
Saj razumel nisem nić, toliko sem razumel kot razumem enolončnico.
19.01.2009 ob 19:49
Buba pravi:
od leta 2005 natančneje že leži v predalu ministrstva za delo, družino in socialne zadeve…
20.01.2009 ob 15:09
katarina pravi:
a tako. jaz imam izvod iz leta 2007.
20.01.2009 ob 15:16
Polona pravi:
Družine ne razpadejo. Pravilen izraz je: reorganizirane družinske oblike.
20.01.2009 ob 18:44
Buba pravi:
eno je junij 2007, ampak pred tem pa je bla cela knjiga z bistveno enako vsebino izdana…Reforma družinskega prava, datirana v leto 2005 in pa celo en članek iz 2002… in seveda spremembe, ki so v članku 2002 opredeljene kot potrebne v noveli iz 2004 niso bile v celoti upoštevane…
družina temelj družbe – my ass!!!
20.01.2009 ob 21:17
katarina pravi:
Buba: se strinjam. veš, kaj me še najbolj jezi? nedoslednost. recimo:
v KZ piše, d ase neplačevanje preživnine kaznuje z zaporom do treh let. v Zjps (jamstveni sklad) pa piše, da lahko sklad opraviči plačevanje preživine zavezancu. WTF? kateri zakon je nad kom?
in pa roditeljska in starševska pravica? roditelj ni enako starš. kakšne pravice ima torej posvojitelj? roditeljske, starševske?
20.01.2009 ob 21:26
Nick pravi:
roditelj ni enako starš? do explain, pls
20.01.2009 ob 21:38
Buba pravi:
mislim da gre med skladom in med zavezancem za regresno razmerje. sklad plača, vkolikor zavezanec ne plačuje (smešno nizka preživnina, pogoji) in potem to terja od zavezanca… opraviči mu lahko samo v njunem notranjem azmerju, če slučajno obstajajo opravičljivi razlogi za to, da npr. dejansko nima sredstev.
kaznivo dejanje pa je podano, ko obstaja tudi naklep, da se izogiba plačevanju preživnine. ni namreč kaznivo dejanje, če zavezanec DEJNSKo ni sposoben ničesar plačati (to je menda 203. člen starega KZ, po novem še nisem nič dobila za delat), dokazano mora biti zavezancu, da sicer ima sredstva in bi lahko dajal denar, pa ga vseeno ne daje…
izraz roditeljska pravica je pa tako na odhodu, starševska skrb bolj opisuje položaj staršev, saj starši imajo in pravice in dolžnosti…
toliko je nedoslednosti na tem področju pa čeprav je najbolj občutljivo. ni ekonomskega interesa al kaj… pa žalostno je tudi to, da pa imamo tudi kak institut, ki bi lahko poskrbel za malo boljše uveljavljanje pravic otrok, pa jih tudi ne izkoriščamo v praksi…
aja… ko si razmušljala o mediaciji… no, jaz sem imela vedno v mislih da bi šla delat družinsko mediacijo in sem ugotovila, da bi se samo še bolj jezila… ker starši se mnogokrat ne pridejo na sodišča kregat o tem, kako bi otroku zagotovili največ pravic, ampak otroka zgolj uporabijo za sredstvo, s katerim jezijo en drugega… družinska mediacija bi bila najmanj uporabljen institut…
ok, dost penjenja mam za dans
20.01.2009 ob 23:13
Buba pravi:
aja… pa posebnega skrbinka otroka v postopku je treba uvest…
roditeljska pravica , pravica do stikov in preživljanje so vse samostojne pravice… pri RP gre za termin – zelo ponesrečen… da so samostojne pa vidimo tako, da če se odzvame RP, še vedno obstaja dolžnost preživljanja in pravica do stikov…
pri posvojitvi pa vstopi posvojitelj v položaj starša…ima vse pravice tako da ima tudi roditeljsko pravico
in vse, kar iz tega izhaja, z biološkimi starši se pretrga vsaka vez, tudi preživljanje in stiki….posvojitelj je čisto izenačen z biološkim staršem ima roditeljsko pravico/starševsko skrb…
aja, tam pri onih dveh zakonih pa ne gre za to, da bi en bil nad drugim, eno je kaznovanje zaradi prekršene norme, sklad pa spada v civilno področje…
je pa zavajujoče
20.01.2009 ob 23:22
pika pravi:
Pri mojih enaintridesetih in sinovih sedmih sva se morala midva “preoblikovati” v enostarševsko družino. Hidič je, ker naju nihče ni vprašal, če se želiva preoblikovati. Preoblikuješ se, če imaš za to kakršnokoli možnost lastne izbire. Nikoli v življenju se še nisem počutila tako “manjvredna”, nekako ne “prava” kot tiste prvomajske praznike, ko sva šla s sinom na morje… nisem imela denarja, a želela sem naju umakniti nekam, kjer realnost izgube ne bi ves čas vpila v naju. A potem sva bila ves čas nekako “drugačna” od vseh ostalih družin tam… jaz sem skakala s sinom v bazen na glavo kot so to mpočeli očetje, mame pa so se sončile na terasi in mazale s kremami… nikoli še nisem čutila “najine drugačnosti” tako zelo kot tisto pomlad… a sva se z leti prilagodila… še vedno sva družina, čeprav sva samo midva; a imava vse, kar ima družina… skrb, ljubezen in razumevanje drug za drugega… ostalo zame nikoli ni bilo pomembno… o skrbi države za tiste, ki ostanejo na kakršnikoli način “prizadeti”, pa ne mislim razpravljati… nimam časa in nima smisla… tako kot drćžava nikoli ni imela (in tudio sedaj nima) NE ČASA IN NE OBČUTKA za vse, ki nismo tako srečni, da bi živeli v “normalnih” družinah… pa ni pomembno kot kdo : vseeno ali otrok ali odrasel, ki ostane sam.
20.01.2009 ob 23:41
katarina pravi:
pika: nekaj interesa očitno ima, če dela zakone, ki ne služijo ničemur, razen metanju peska v oči.
buba: in potem imaš s.p.-ja z minimalno plačo, ki nima nobenega dobička, ki dela še celo z izgubo URADNO, pa ga en moreš preganjati, ker uradno nič nima, vsi pa vejo, da denar na črno pere. kaj zdaj? se ga bo preganjalo po KZ ali se bo plačevalo nadomestno prežvinino, na koncu pa mu bo jamstveni sklad oprostil plačilo? NE, kdor je otroka naredu naj ga živi.
še ena cvetka: jamstveni sklad ima tabelo višin preživnin, sicer pa tabela ne obstaja? WTF? an pogladi česa so jo pa oni postavili?
21.01.2009 ob 07:21
Buba pravi:
ja, tudi taki primeri so… potem pa so ene ženske malo iznajdljive in poiščejo podatke o tem, koliko dejansko zasluži kdo… navedejo imena delodajalcev, ki moža na črno plačujejo (to izvedeti je full jebeno, ponavadi moža na črno plačujejo kaki njegovi kolegi, tudi njim paše, da gre denar mimo države, da s tem škodujejo enemu otroku jim sladko dol visi)… se tudi zgodi, da ima kdaj bivi mož po 2500 EUR neto na mesec (neuradno seveda), uradno pa je zaslužil 200 EUR vsak mesec in potem je trdil, da pa on ne more ničesar plačevati… zaslišijo se doldajalci (večinoma bodo tudi oni lagali, ker jih je strah, da jih bo kdo na davčno prijavil), zaslišijo se ljudje iz okolice , ki lahko izpovejo malo o tem, koliko se troši, pogleda se, če ima kak avto (ne moreš verjet, koliko ljudi na tem svetu se v takih primerih potem vozi z avtomobili ki sploh ne pripadajo njim ampak so izposojeni od mamic/bratov/kolegov/itd…), drugi prilivi na TRR… v glavnem, gre za “probatio diabolica”, hudičevo težko je dokazat… ampak če pa dejansko človek nič nima (oz. je tako dobro vse skril, da izgleda kot da nič nima), pa ne gre za KD… pa tudi ko se obsodi take ljudi so kazni ponavadi pogojne s posebnim pogojem, da se v nekem določenem roku poplača v postopku uveljavljani premoženjskopravni zahtevek (preživnine za nazaj) in je potem kazen določena na par mesecev pogono, da v 2 letih ne nardi novega KD in pa da mora v roku teh 2 let povrniti denar, ali pa gre v zapor… ampak
pogojne kazni se pri nas ITAK ne preklicujejo (prepolni zapori) in potem se tudi to razve, se ta pogojna kazen podaljšuje, redko kdo do denarja pride…
žalostno je vse skupaj. se pa strinjam, da kdor otroka naredi, naj ga preživlja, pa če to pomeni, da začne načenjati svojo substanco, naj jo pač načne… vsako dejanje ima posledice. včasih se ti pa res bruha, kaj vse bi eni ljudje naredili, da bi se dolžnosti izognili. in potem še spori glede stikov, matere ne dovolijo stikov, kr se preživnina ne plačuje (to tud ni ok!)…
tabelo imajo, ampak kolk se spomnim so določene tri različne višine, glede na starost otroka. ne vem pa na podlagi kakega kriterija je to določeno… je pa neka smešna cifra, mislim da med 60 in 90 EUR na mesec…
kar se mi pa zdi zelo grdo pa je, da po ZZZDR preživninska dolžnost staršev obstaja do 26.leta starosti ob pogoju, da se otrok redno šola (seveda je pač zavezan tudi sam tak “otrok” prispevati k svojemu preživljanju po svojih lastnim močeh) preživninski sklad pa plačuje samo do 18. leta, potem pa več ne… in največ stroškov ravno nastane z otrokom takrat, ko se na univerzo vpiše, potem pa država pipico zapre… ne poznam veliko 18 letnikov, ki bi se bii sposobni sami preživljat in hkrati še kaj naštudirat – v rednem roku… z gimanzijo te nihče ne zaposli, z delom preko študentskega servisa za 3,3 EUR na uro pa se ne zasluži ravno dostil… kolk lahko republiške štipendije rešijo problem je pa tudi vprašljivo…
21.01.2009 ob 08:07
katarina pravi:
buba: se absolutno strinjam, zato delam nalogo na to temo.
kaj pa, ko mati stikom ne nasprotuje, ampak otrok sam ne želi K očetu, ker mu tam ni ok, želi pa bit z očetom, pa oče to prevaja kot da mati otroka šunta proti njemu in vlaga tožbe za predodelitev otroka, itd?
sej prui neplačevanju prežinine ali pri plačevanju sramotno nizke se tudi načenja oseben dohosek drugega starša – ker moram plačevat še tisti del, ki bi ga moral plačevat oče, si jaz osebno manj privoščim. to je tudi poseg v osebno lastnino, mene pa za povrh še nihče ne vpraša ali imam ali ne, ampak moram imet, ker imam otroke.
21.01.2009 ob 09:28
Andreja pravi:
Življenje res ni rožnato, a ne. Problemi so bili, so, in bodo vedno. Država se bo vedno obnašala po svoje, tako kot je njej prav, čeprav se stvari se mi zdi glede na prej premikajo zelo počasi na “bolje” (še vedno je preveč administracije). Od tu naprej pa je vse odvisno samo od nas samih. Ljudje smo si različni samo po tem kako rešujemo probleme. Tudi mi smo enostarševska družina (mož je umrl). Enostavno ostaneš sam. Na začetku te še vprašajo kako si, ali kaj potrebuješ, potem pa nič več. Znajdi se sam. IN GRE. Super gre. Ampak vse je odvisno od nas, kakšno življenje si naredimo. Uživamo v trenutkih sreče, napredka otrok, saj veš, da te potem spet čaka kakšna težava, ampak vse se reši. Moje resnično mnenje pa je, da so mnoge enostarševske družine (kljub problemom) veliko srečnejše, mirnejše od večine družin, ki so na vzven lepo urejene na noter pa zelo zelo nagnite.
21.01.2009 ob 10:41
katarina pravi:
Andreja: hvala za tvoj komentar. enostarševske družine vdov in vdovcev ste posebna skupina, tako imenovana NEVIDNA skupina. o vas se pa res nikjer ne govori, razen tam, kjer pišem jaz. kot bi ne obstajale.
ja, res je, tudi jaz imam občutek, da se v enostarševskih dosti manj kregamo, je dosti manj napetosti, ker je pač ena glavna oseba – en starš, in tak okto reče on tako je. pri dvostarševskih pa se še starša med sabo dajeta, pa nimata istih vzgojnih prijemov, pa se ne moreta med sabo zmenit, pa en nekaj naredi, kar drugi ne odobrava, pa se potem zaradi tega kregata … sej pravim, da je enostarševstvo zelo široka tematika, primerna za debatiranje.
21.01.2009 ob 11:13
Buba pravi:
ti čutiš pa moralno dolžnost (kot bi jo vsak starš moral čutit) da poseže v svojo substanco, da zagotovi otroku dobro življenje.
otroka se načeloma naj ne bi sililo, da bi hodil k očetu proti svoji volji. je pa potrebno v takem primeru postaviti izvedenca, ki ugotovi, ali je to prava otrokova volja in zakaj noče k očetu (ali je posredi mogoče neumen razlog – izsiljevanje s strani otroka . ker mu mogoče oče ne dovoli igrati video igric je bil en razlog, ki se ga spomnim, mami je pa dol viselo za igrice, samo da je mir imela) al je posledica manipulacije…
stiki so vedno koristni, tudi lče otroku v nekem obdobju ni do njih, da se vsaj v nekem minimalnem obsegu ohranijo, da ne pride do popolne odtujitve… potem pa jih je težko vzpostaviti na novo, se vsi odvadijo en drugega…
dosti težav pa je še z najstniškimi otroki, ki pa včasih še sami izsiljujejo svoje starše
lopovi mali, če mama ne kupi tega, bo pa šel k očetu in podobno…
eno fajo nalogo RES rabimo na tem področju
da nekdo kritično poudari vse probleme…
21.01.2009 ob 17:45
katarina pravi:
Buba: moji nočeta k očetu, ker tam nimata svojega prostora, ker sta na prepihu v dnevni sobi in nimata nobene intime, spita v dnevni z babico, pred leti smo imeli še spolno nasilje in zato nista hotli tja, skratka cela štala. ne da nočeta videt očeta, le tja nočeta it. in zdaj smo rešili tako, da oče prihaja k njima – torej k nam domov, ponavadi ko mene ni in so potem pri nas, v njima znanem in domačem okolju. tudi kuhajo si , gledajo tv … mene ne moti, je pa dosti ljudem čudno (tudi mojemu, ki mojega ex živega ne more videt).
21.01.2009 ob 20:30
Buba pravi:
vidiš, meni pa to sploh ni čudno.
glavno da so stiki med otroci in starši, v kaki obliki se izvršujejo pa je stvar dogovora, glavno je, da je otrokova korist na prvem mestu. in zagotovo prepih in pomanjkanje intime ni najbolj idealna kombinacija 
glavno je, da ste vi (ti, ex in hčeri) s takim sistemom zadovoljni, ostali pa se morajo prilagodit. tudi tvoj je verjetno vedel, da če imaš dve hčeri, je nekje še en ex, ki pa ni ex kar brez razloga. te je sprejel z otroki, zraven pa pride še bivši mož. It`s a one package deal, kaj češ
drugače pa če delaš nalogo na temo stiki/preživljanje je v knjigi Predpisi o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Barbara Novak, Karel Zupančič) iz leta 2008 neko najbolj ažurno stanje s sodno prakso opisano (prvih 130 strani) in še malo primerjalno pravni vidik. sem prepričana, da bi tudi sama našla to knjigo, ampak za vsak slučaj ti še napišem… stric zupančič zna včasih kaj na težaven način napisat, ampak novakova barbara pa je na tem področju največja carica v sloveniji za mene
napredno misleča, a za ohranjanje družinskih vrednot.
21.01.2009 ob 20:54
mislim, da je novakova mene na faxu učila ZZZDR. to je bil ne od dveh izpitov, pri katerih sem ruknila.
))
zdaj poteka na FSD-ju anketa, ki sem jo sestavila z namenom, da izvem, koliko se študentje sploh tekom študija seznanijo z enostarševskimi družinami. pred dvemi leti, ko sem jaz konačal fax, nisem imela nobenih informacij o tem razen iz svojih izkušenj. to se mi tudi zdi en večji minus.
ej, če ti pa ti tolk v tem, bi pa lahko še midve kakšno tako rekli, ena na ena. se dobili na kavi in predebatirali zakone- člene in prakso. vidim, da imaš kar nekaj zrn v glavi (mogoče celo več kot jaz)
21.01.2009 ob 21:01
Buba pravi:
hehe
hvala, to pa je lepa pohvala 
ampak sem že ugotovila, da si bom morala znanje kar sama poiskat, nestrpno pa pričakujem že nova predavanja iz družinskega prava 

malo me je to že na faksu bolj veselilo od ostalih predmetov pa tudi diplomo sem imela na temo, kako so varovane (sicer procesne) pravice otroka v nepravdnem postopku. ker pri nas je problem predvsem to, da ZPP zagotavlja neke pravice, ki varujejo koristi otroka v postopku, dostikrat pa se o pravicah otrok odloča v nepravdnem postopku, ki pa ne zagotavlja toliko pravic…
zdaj na podiplomcu pa si delam utvare, da mi bodo dali več znanja na področju družinskega prava
ko bom za izpit naštudirala vseh 1000 strani literature in sodne prakse (pa ko bom v službi opravla del prakse tudi iz tega področja) bom verjetno bolj uporabna
do kdaj pa moraš naredit nalogo? si že končala z vsemi izpiti???
21.01.2009 ob 21:39
katarina pravi:
jaz delam dodiplomca.
končala sem VSŠD in imam za narest eno nalogo, da bom imela naziv UNI.
ni za oceno, je samo naloga. pa vseeno … glede na to, da take naloge na našem faxu ni še bilo, da je pristojnost CSD-jev na področju enostarševstva velika, je prav, da se v srčiki soc. dela- na faxu, začne dogajat nekaj konkretnega na to temo. tole bukvo, ki si jo napisala, bom pa danes kupila. predvidevam, da se dobi na uradnem listu?
22.01.2009 ob 07:09
Buba pravi:
ja, na uradnem listu. pa mislim da tako broširana kot tudi trda vezava stanega 68 evrov. ne vem natančno, sem dobla studentski popust na dan odprtih vrat
not so vsi aktualni zakoni s področja družinske zakonodaje in pa uvodna pojasnila k tem zakonom.
22.01.2009 ob 07:38
katarina pravi:
evo, čakam da bo ura 8, da jih pokličem, če lahko plačam na dva obroka. 68 eur ne morem dat v enem kosu. nimam.
22.01.2009 ob 07:46
girasole pravi:
V bistvu se je debata razvila čisto drugam, toda pripomnila bi samo nekaj glede družin, ki se delajo, da so enostarševske. Še kako obstajajo, sama jih osebno poznam kar nekaj, in so še posebej ponosne, da prenašajo ‘državo’ naokrog, ko recimo za vrtec plačujejo minimalni znesek.
9.02.2009 ob 13:45
Starševstvo + » Vzroki za razhod – I. del pravi:
[...] tega [...]
21.12.2010 ob 11:11
Marko pravi:
Ma sej bo ,.. pomoje marsikateremu otroku enostarševske drujžine je dosti boljše kot otroku, ki ima kar oba starša ,..
7.12.2011 ob 21:56